مدیریت رابطه عاطفی در سال نو

اهمیت رابطه عاطفی در سال نو

طرفینِ رابطه عاطفی در سال نو و بخصوص هنگام آغاز سال نو در معرض ریسک‌ها و مخاطراتی قرار دارند که اغلب متوجه آن نیستند.

بد نیست برای مدیریت بهتر ریسک‌های احتمالیِ ایام آغاز سال نو در روابط عاطفی با شریک زندگی‌تان، این مقاله را که گزیده‌ای از نظرات دکتر روانشناس، خانم «ترزا دیدوناتو» Theresa DiDonato است را بخوانید.

با توانمند شو همراه باشید.

توجه نداشتن به ریسک‌های رابطه عاطفی در سال نو

شب سال نو می‌تواند برای زوجین و آن‌ها که ارتباطی عاطفی دارند به شکل عجیبی تبدیل به شبی غیرمنتظره شود.

نکته‌ای که به‌عنوان یک همسر یا شوهر باید به آن توجه کنید این است که ایام آخر سال و روزهای اول سال جدید جزو قرار ملاقات یا برنامه‌های عادی و روتین شما و همسرتان حساب نمی‌شود بلکه می‌تواند حساسیت‌ها و به دنبال آن مسائل خاص خودش را به دنبال داشته باشد.

دلیل سخن بالا چیست:

هر یک از زوجین خواه‌ناخواه در ایام سال نو انتظارات مختلفی از همسر خود دارد چه از نظر مادی و چه از نظر عاطفی، همین موضوع باعث وارد آمدن فشار روحی به هر یک از زوج‌ها می‌شود، این موضوع می‌تواند تفریحات یک رسم و آیین سرگرم کننده و شادی بخش را به یک منبع استرس برای زوجین تبدیل کند.

حساسیت رابطه عاطفی در سال نو

از سوی دیگر، حساسیت ایام پایانی سال و روزهای شروع سال نو برای زوجین و زن و شوهرهایی که مسائلی قبلی و یا مشکلاتی باهم دارند حساس‌تر و چالش‌برانگیزتر است.

چرا آغاز سال نو برای زوجین مهم است؟

طبیعی است که سال نو با معیارهایی که در هر فرهنگی وجود دارد ارزشمند محسوب می‌شود. از سوی دیگر هر سال جدید با خود، امیدِ رسیدنِ روزهای بهتر را به همراه می‌آورد.

در این ایام، آن‌هایی که دارای رابطه‌ای عاطفی هستند خودبه‌خود امیدوار می‌شوند که لحظات و روزهای خوبی را با یکدیگر پشت سر بگذارند.

از طرف دیگر شب سال نو و ایام عید به زن و شوهرها این امکان را می‌دهد که محبت خود را در قالب فرهنگ و رسوم بومی‌شان به یکدیگر ابراز کنند.

برای زوج‌هایی که رابطه‌ی خوبی باهم دارند این ایام، خود به خود جایزه‌هایی در خود دارد که هر دو زوج از آن جایزه‌ها برخوردار خواهند شد.

به عبارت دیگر، ایام سال نو برای زوجینی که رابطه‌ی مستحکمی دارند اغلب، ایامی عالی است و به‌احتمال زیاد باعث خلق خاطره‌ها و روزهای خوشی برای آن‌ها خواهد شد؛ اما برای زوج‌هایی که مسئله، کدروت یا مشکلاتی دارند ایام عید می‌تواند به سر برآوردن مشکلات قبلی به شکلی جدید منجر شود و یا احساسات مختلف و متضادی را نزد چنین زوجینی به وجود بیاورد.

بنابراین مشاهده می‌کنیم که شب پایان سال و ایام عید، ایامی است که رابطه عاطفی انسان‌ها را یا گرم‌تر از پیش و یا خدایی نکرده سردتر از قبل می‌کند؛ به همین دلیل زوجین باید به روزهای پایانی سال و روزهای آغازین سال جدید فقط به‌عنوان ایام عید و تعطیلات نگاه نکرده و در باره‌ی آن از نظر تأثیری که روی روابط عاطفی‌شان می‌تواند داشته باشد برنامه ریزی کنند.

میل به نشان دادن پیوند عاطفی در ابتدای سال نو

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که در آغاز سال نو، زوجین علاقه دارند که حالت زوجیت خود را به دیگر انسان‌ها نشان بدهند.

این تحقیقات، نشانگر آن است که در ابتدای هر سال جدید، زوجین دوست دارند شریک زندگی خود را با آنچه به او اهدا می‌کنند هماهنگ شده ببینند.

به عبارت دیگر در اینجا با مفهومی به نام «جلوه کردن رابطه» روبرو هستیم.

موضوع این است که در دیدارهای سال نو با خانواده و فامیل، حالت پیوند زوج‌ها و نوع رابطه و وضعیت آن‌ها بیشتر به چشم می‌آید و این موضوع برای تمامی زوجین مهم است بخصوص برای زوجینی که باهم اختلافاتی دارند.

حساسیتِ حضور در مهمانی‌ها و دیدارهای سال نو برای زوجینِ دارای اختلاف باعث به وجود آمدن استرس بیشتری برای آن‌ها می‌شود.

حالت روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید طوری است که زوجین به آن عادت ندارند؛ بنابراین بسیار امکان دارد که از برآورده کردن توقعات همسرشان عقب بمانند و در نتیجه برخوردهای ناگوار بیشتری بین زوجین روی دهد.

به عبارت دیگر، برای برخی از زوجین، شب سال نو فرصتی برای تجدید پیمان است و برای برخی دیگر موقعیتی که سعی می‌کنند تا حد امکان از آن پرهیز کنند تا سردی روابطشان با همسرشان زیاد مشخص نشود.

در هر صورت چه خوب است که آغاز سال جدید به‌عنوان فرصتی برای تجدید پیمان با شریک زندگی خود تلقی و در این زمینه کوشش شود.

رابطه عاطفی در سال جدید وضعیت مجردها

رابطه عاطفی در سال نو

سال نو نه فقط بر روی روابط افراد متأهل بلکه بر روی زندگی مجردها نیز تأثیر خاص خود را می‌گذارد.

تأثیر سال نو بر مجردها از تنوع بیشتری برخوردار است.

برای مجردهایی که شخص خاصی را برای ازدواج در نظر ندارند سال جدید سالی نامعلوم یا سالی حاوی سورپرایزهای ناگهانی می‌تواند تلقی شود.

برای افراد مجردی که در حال نامزد شدن هستند، رابطه عاطفی در سال نو حساسیت خاص خود را دارد.

در اینجا هم زوجین می‌توانند نسبت به وضعیت فرهنگی- اجتماعی که در آن زندگی می‌‌کنند از هم توقعات عاطفی و سنتی مختلفی داشته باشند.

در اکثر موارد برای افراد مجردی که در حال نامزد شدن‌اند سال نو فرصت یا به عبارت بهتر ضرورتِ تأکید بر رابطه‌شان است.

این تأکید از طرف هر کس بنا به سلیقه، افکار، رفتار و موقعیت اجتماعی به نحوی متفاوت می‌تواند اجرا شود.

روش حفظ سلامت رابطه عاطفی در سال نو

چه متأهل باشید و چه فردِ در حال ازدواج، باید بدانید که ایام پایان سال و آغاز سال جدید برای هر رابطه‌ی عاطفی دارای ریسک‌هایی ناگزیر است.

برای این‌که ریسک این ایام را در رابطه‌ی عاطفی‌تان به حداقل برسانید باید ابتدا دقیقاً درک کنید که آغاز سال جدید برای شریک زندگی شما دقیقاً به چه معنا است (یا به چه معنایی نیست) و او چه توقعاتی در این مورد دارد.

با داشتن اطلاعات درست از این مورد در حد وسع خود برنامه‌ریزی کرده و و با استفاده از هوش عاطفی ، ایام آغازین سال نو را به فرصتی برای بهبود و پیشرفت در رابطه‌ی عاطفی با شریک زندگی خود تبدیل کنید.

منبع (ترجمه و تلخیص)

2 پاسخ

  1. سلام،خیلی جالب بود.اتفاقا من با تمام وجودم درک کردم،هر سال همسر من یک ماه مونده به عید کلا بهم می ریزه و من اسمش گذاشتم سندرم شب عید،چون حالش به وضعیت بازار بستگی داره و از طرفی خیلی وابستگی شدید به خانوادش داره ،و واقعا بهم میریزه و نمیتونه بخوبی این شرایط مدیریت کنه متاسفانه و روی ما هم تاثیر زیادی داره،حتی از صحبت کردن و درددل گریزان هست و فقط میخواد تنها باشه????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *